Czy wiesz jak diagnozować insulinooporność?

W swojej praktyce zajmuję się przede wszystkim terapią w chorobach przewlekłych. Bardzo trudnymi przypadkami.

Jednak od czasu do czasu zdarza się pacjent, który w taki sposób opisuje swój problem:
Pani Moniko, prawie nic nie jem, ćwiczę, próbowałem już chyba wszystkiego i dalej nie mogę schudnąć

Pierwsza myśl: insulinooporność.

Tu najdziesz ==> nagranie na temat insulinooporności <== , a poniżej jeszcze garść cennych informacji. Daj mi proszę znać, czy okazały się dla Ciebie przydatne ?


Czym jest insulinooporność?

Pewnie już to wiesz, ale trzeba przypomnieć ?

Insulinooporność to podniesione stężenie glukozy oraz insuliny w surowicy. Najczęściej mamy do czynienia ze stanem przedcukrzycowym (insulinoopornością) i jest to efekt utraty wrażliwości receptorów na działanie insuliny. W konsekwencji glukoza nie trafia do komórki, a w krwiobiegu mamy sygnał o jej obecności. Trzustka wydziela coraz więcej insuliny, aby sprostać podwyższonemu poziomowi glukozy. Po dłuższym czasie receptory tracą wrażliwość na insulinę, a nadmiar glukozy jest gromadzony w komórkach tłuszczowych w formie trójglicerydów.

Uwaga! Chroniczna insulinooporność to nie tylko problemy z wagą, ale jest również powiązana z częstszym ryzykiem występowania takich nowotworów jak rak okrężnicy i odbytu, trzustki, piersi oraz macicy.

Jakie przesłanki mogą wskazywać na problem z insulinoopornością?
?Obwód talli dla kobiet ≥80, a dla mężczyzn ≥94 cm (populacja europejska)
?Ciśnienie krwi osiągające wartości 130/80 bądź wyższe
?Glukoza na czczo powyżej 100 mg/dL (norma funkcjonalna to 75 – 86 mg/dl)
?Wartość trójglicerydów wyższa niż 150 mg/dL (norma funkcjonalna to maksymalnie 100 mg/dl)
?Insulina na czczo powyżej 6
?Stężenie cholesterolu HDL u mężczyzn poniżej 40 mg/dl, a u kobiet 50 mg/dl
?Włókniaki skórne
?Rogowacenie ciemne (Acanthosis nigricans).

Jakie interwencję warto wdrożyć przy insulinooporności?
?Suplementacja witaminą D3 w celu osiągnięcia stężenia w surowicy na poziomie 50 – 70 ng/dl;
?Trening interwałowy o wysokiej intensywności HIIT;
?Sen i regeneracja, unikanie ekspozycji na światło niebieskie w godzinach wieczornych;
?Techniki radzenia sobie ze stresem (m.in. medytacja);
?Suplementacja magnezem oraz berberyną (w dawce 1500 mg/dzień);
?Dieta z kontrolowaną podażą węglowodanów (ograniczenie cukrów prostych), zachowanie odstępów między posiłkami 3,5 – 4 h oraz 12 h post nocny.

Referencje:
https://cardiab.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12933-018-0762-4
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC380256/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31336505/
https://www.nature.com/articles/nrendo.2014.29
https://www.hindawi.com/journals/jdr/2012/789174/
https://erc.bioscientifica.com/view/journals/erc/19/5/F1.xml
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6520736/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3719226/
https://clinical.diabetesjournals.org/content/36/3/217
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10683091/
https://care.diabetesjournals.org/content/26/4/1147
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15319146/


Wszystkiego dobrego
Monika
0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments