Czy wiesz czym jest kryptopyloluria?

#Kryptopiroluria (KPU) jest biochemiczno – enzmatycznym zaburzeniem metabolizmu hemu, który często występuje u dorosłych oraz dzieci z obciążonym wywiadem rodzinnym (choroby autoimmunizacyjne u mamy, niedoczynność tarczycy o niejasnej etiologii u obojga rodziców). Problem ten dotyczy wielu z naszych pacjentów.

#KPU jest związane z podwyższonym wydalaniem z moczem hemopirollaktamu – HPL). Wśród przyczyn rozwoju KPU wymienia się czynniki: genetyczne, środowiskowe, infekcyjne (przewlekłe infekcje bakteryjne m.in. krętkiem Borelia burgdorferi) oraz psychologiczne (trauma czy chroniczny stres).

#Hemopirollaktamuria wiążę się z objawami niedoboru: cynku, witaminy B6, manganu, biotyny, magnezu oraz chromu. Strat tych minerałów nie sposób uzupełnić zbilansowaną dietą, są zbyt duże.

#Podstawą leczenia KPU jest wdrożenie suplementacji wyżej wymienionymi minerałami. Są dostępne na rynku gotowe formuły dedykowane problemowi KPU m.in. depyrrol. Ustalając suplementację należy zwrócić szczególną uwagę na mangan. Stwierdzono, że jednoczesna ekspozycja mitochondriów mózgu na mangan i amoniak (produkowany w nadmiarze przez bakterie jelitowe) powoduje bardziej wyraźne ich uszkodzenie. Diagnostykę HPL w moczu można wykonać w Polsce w laboratorium Genom we Wrocławiu.

#bezpłatne webinarium

09.12.21 r o godzinie 19:00 miałam przyjemność poprowadzić bezpłatne webinarium: „Kryptopiroluria – czy utrata cynku, manganu oraz witaminy B6 z moczem może być przyczyną źródłową zanikowego zapalenia tarczycy Hashimoto”?

Nagranie z webinarium jest dostępne na FB profilu Laboratorium Lifeline Diag.

0 0 votes
Subskrybuj